Op de Benefiet-avond van de John Schokker Foundation eind vorig jaar waren de zakenrelaties Omar Hadouche en Jan Vos het snel eens. ‘Die Van der Laan moeten we sponsoren. Dat verdient hij!” Ze zaten beiden aan dezelfde tafel met Jop en waren onder de indruk van diens bevlogenheid, ondanks zijn handicap. Of misschien juist door die handicap.

International-rolstoel rugbyer Jop van der Laan (20) vertelde de volle zaal op die avond dat hij wekelijks 15 tot 20 uur met zijn sport bezig is. Trainen doet hij vier dagen per week in Groningen en drie keer per maand een hele dag met de nationale selectie. Met Jop als drijvende kracht promoveerde Nederland vorig jaar in de EK B-divisie naar de Europese A-divisie. Daar liet hij spectaculaire filmopnamen van zien. Op het EK A-divisie dit jaar kan Nederland zich kwalificeren voor de Olympische Spelen, het ultieme doel van Jop van der Laan.

“Nou, we waren dus snel enthousiast’, zegt Omar Hadouche bij de ondertekening van de overeenkomst in zijn zojuist vernieuwde Ristorante Mediterraneo aan de Rijksstraatweg in Haren. Directeur Jan Vos van Autobedrijf Vos uit Stadskanaal beaamt dat. “Wij weten als ondernemers wat hard werken is om iets te bereiken en herkennen dus ook welke inspanning Jop doet om succes te behalen. En de kosten die dat met zich meebrengt,“ aldus Vos.

Van der Laan behoorde in het eerste jaar 2018 tot de 18 sporters die financiële ondersteuning kregen van de John Schokker Foundation. Een bijdrage die goed van pas kwam gezien de hoge reis- en materiaalkosten.

Uit die groep van 18 werd hij met drie anderen door de Beoordelingscommissie geselecteerd voor een voordracht aan de aanwezige ondernemers op de Benefiet. Op basis van de door hem geboekte resultaten in 2018.

Uiteraard verricht Jop graag ook enkele tegenprestaties aan Ristorante Mediterraneo en Autobedrijf Vos. Jop heeft een eigen, professionele website om een en ander te vermelden en kan bijvoorbeeld een boeiende presentatie houden over zijn missie. Daarover worden nog afspraken gemaakt.

Verder krijgen beide bedrijven logo’s op het uitgebreide JSF kledingpakket (Craft) dat Jop wordt aangeboden door de Foundation en is ontwikkeld door Sporthuis Winsum.

Een toost op de sponsordeal door (v.l.n.r.) Jan Vos, John Schokker, half zichtbaar mevrouw Gerda Boersema (begeleider van Jop), Ger van Gelder (coördinator Stafbureau JSF), Jop van der Laan, mevrouw Gerda Vos en Omar Hadouche.